Co słychać w naszych szkołach…

SP KIEŁPINY – WYJAZD DZIECI Z ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO I KLASY I DO LIDZBARKA

W czwartek, 24 października dzieci z oddziału przedszkolnego oraz klasy I Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Kiełpinach pojechały do Lidzbarka. W ramach realizacji zadań z doradztwa zawodowego dzieci odwiedziły Urząd Pocztowy oraz Piekarnię GS Lidzbark. W pierwszej kolejności uczniowie udali się na pocztę. Tam pracownik poczty, pani Sylwia Chmielewska opowiedziała dzieciom o pracy wykonywanej na poczcie oraz pracy listonosza. Następnie dzieci udały się na targowisko w Lidzbarku. Zobaczyły stoiska oraz obserwowały, jak wygląda praca przy straganach.  Kolejnym punktem wycieczki był pobyt w Piekarni GS. Dzieci miały możliwość zobaczenia jak wygląda praca piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku. Zobaczyły też maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi, a pracownik piekarni pokazywał sposoby zaplatania chałek i rogali. Największą frajdą dla dzieci było samodzielne wyrabianie ciasta, formowanie bułeczek i na koniec skonsumowanie swoich wypieków.

SP 2 w programie Bohater On – włącz historię!

Po raz kolejny nasza szkoła włącza się do ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej Bohater On – włącz historię!

Celem kampanii jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego, edukacja społeczeństwa, a także promocja postaw patriotycznych i popularyzowanie historii Polski XX w.

Do naszych zadań należało:

  • zorganizowanie przez wychowawców na godzinach wychowawczych zajęć dotyczących Powstania Warszawskiego ( zajęcia mogły dotyczyć naszego patrona Szarych Szeregów)
  • każda klasa wykonuje również własnoręcznie kartkę, laurkę, które zostaną wysłane do uczestników Powstania Warszawskiego ( zamiast kartki klasa mogła napisać list).

We wrześniu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Lidzbarku jak co roku przystąpili do ogólnopolskiej kampanii pod tytułem „BohaterOn – włącz historię”. W tym czasie we wszystkich klasach naszej szkoły zostały przeprowadzone lekcje, podczas których uczniowie oglądali filmy, słuchali tekstów informacyjnych dotyczących II wojny światowej a w szczególności Powstania Warszawskiego. Poznali historię harcerzy z Szarych Szeregów. Uczniowie poznali poprzez filmy i lektury młodych ludzi walczących o wolną Polskę. Podziwiali ich poświęcenie, odwagę, miłość i patriotyzm do Ojczyzny. W klasach 3 a i 3 b podczas  czytania lektury Joanny Papuzińskiej „Asiunia” dzieciom przybliżone zostały losy autorki książki i tysięcy ludzi zmagających się z wojenną tułaczką. W celu upamiętnienia i uhonorowania uczestników Powstania Warszawskiego, dzieci opisały Pomnik Małego Powstańca. We wszystkich klasach uczniowie wykonali gazetki o tematyce Szarych Szeregów. wykonane zostały też kartki, laurki dla Powstańców. Czworo uczniów napisało list do Powstańca. Były to piękne lekcje historii dla naszego młodego pokolenia!

SP KIEŁPINY – „MILION DZIECI MODLI SIĘ NA RÓŻAŃCU”

18 października o godzinie 9.00 przypadła 14 edycja międzynarodowej kampanii „Milion dzieci modli się na różańcu”. Pomysł tej kampanii modlitewnej powstał w 2005 roku w stolicy Wenezueli, Caracas, podczas modlitwy różańcowej dzieci na zajęciach religii. Wychowawczyni opiekująca się grupą powiedziała wówczas: „Wyobraźmy sobie, jakby to było cudownie, gdyby tak milion dzieci modliło się równocześnie na różańcu. Wówczas świat na pewno by się odmienił na lepsze”. Była to odpowiedź na prośbę św. o. Pio, który stwierdził, że „gdyby milion dzieci modliło się na różańcu, wówczas świat napełniłby się pokojem”. Tak rozpoczęła się akcja Milion dzieci modli się na różańcu. Akcję w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Kiełpinach przeprowadził ks. kanonik Sylwester Ćwikliński, proboszcz parafii p.w. św. Wawrzyńca w Kiełpinach.

Dzień kundelka w SP2

W piątek 25 października z okazji dnia wszystkich psów wielorasowych uczniowie klas I-III wzięli udział w ciekawych zajęciach prowadzonych przez Danutę i Wojciecha Rozwadowskich. Goście nie tylko zaprezentowali swoich podopiecznych, suczkę rasy nowofundland i  pieska rasy cavalier king charles spaniel,  ale też przekazali  garść wiedzy przydatnej każdemu opiekunowi psa. Zainteresowanie uczestników wzbudziła legenda o powstaniu rasy nowofundland, której hodowli podjęli się prowadzący zajęcia . Uczniowie dowiedzieli się na czym polega pielęgnacja psów,  ile posiłków dziennie powinien spożywać czworonóg, kiedy zachodzi konieczność odwiedzenia weterynarza, a także po czym rozpoznać humor psa. Dowiedzieli się także, w jakich zawodach i sytuacjach psy są pomocne człowiekowi i dlaczego ich oddanie godne jest najcenniejszych nagród. Na zakończenie spotkania goście wspomnieli o ostrożności w obcowaniu z nieznajomymi psami, udzielili instruktażu zachowania  i przećwiczyli z dziećmi pozycję bezpieczną , tzw. „żółwika”,  Obecność psów, możliwość pogłaskania, przytulenia się do nich wywołały ogromną radość  i niecodzienne emocje.

SP KIEŁPINY – UDZIAŁ W AKCJI „SZKOŁA PAMIĘTA”

W październiku Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Kiełpinach włączyła się do akcji „Szkoła pamięta” zainicjowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W ramach w/w działania zaplanowano: uporządkowanie lokalnych miejsc pamięci, zapalenie zniczy w miejscach związanych z ważnymi wydarzeniami historii lokalnej, posprzątanie bezimiennych i opuszczonych grobów oraz ich udekorowanie oraz odwiedzenie grobów zmarłych nauczycieli z naszej placówki. Realizując zadania Samorząd uczniowski przygotował gazetkę ścienną poświęconą pamięci ppor. Leona Czarkowskiego. W czwartek, 24 października uczniowie klasy III wraz z wychowawcą posprzątali teren przy Dębie Pamięci, złożyli kwiaty i zapalili znicze. Natomiast uczniowie klas V i VI z wychowawcami uporządkowali na cmentarzu parafialnym zaniedbane groby i zapalili znicze oraz uporządkowali teren przy krzyżu. W piątek, 25 października uczniowie klas I i II z wychowawcami odwiedzili groby zmarłych nauczycieli z naszej placówki, a uczniowie klasy VIII wraz z wychowawczynią uporządkowali teren przy pomniku poświęconym ku czci strażaków i zapalili znicze.

Dzień Papieski w Domu Seniora w Lidzbarku

„Wstańcie, chodźmy” to hasło dziewiętnastego już Dnia Papieskiego. Z tej okazji 25 października 2019 roku, uczniowie naszej szkoły z klas IV a, V a,VI c, VII a , VIII a,  chór szkolny oraz wolontariusze wystąpili w Domu Seniora w Lidzbarku z programem artystycznym, poświęconym Papieżowi Janowi Pawłowi II. Całą uroczystość przygotowały panie: Karolina Gajewska, Ewa Rogozińska, Justyna Szostek. W programie można było usłyszeć teksty oraz recytowane wiersze przypominające postać naszego Papieża i Jego Pontyfikat, a także nawiązujące do Pierwszej przełomowej Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Całość ubogaciły nastrojowe pieśni  w wykonaniu chóru szkolnego. Poprzez tych młodych wykonawców, Papież przypomina nam, abyśmy byli mocni wiarą i nie czekali bezczynnie. Wzywa do działania, mówiąc „wstańcie, chodźmy”. Występ artystyczny spotkał się z dużym aplauzem zgromadzonych w Domu Seniora.

Wycieczka dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniów klas I – III z SP Bryńsk do Lidzbarka

Szkoła Podstawowa w Bryńsku realizuje doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów      w procesie podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji edukacyjnych        i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy. W ramach prowadzonych działań 21 października dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klas I – III odwiedzili Urząd Miasta i Gminy oraz zakład pracy działający na terenie gminy: piekarnię. 

Podczas wizyty w Piekarni GS Lidzbark dzieci miały możliwość zobaczenia jak wygląda piekarnia od środka. Z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi, a pracownicy piekarni pokazywali sposoby zaplatania chałek, rogali, służyli informacjami na temat wypieku chleba. W piekarni wszystko było ciekawe: ogromne misy na ciasto, wózki z upieczonym chlebem, krajalnica i wielkie łopaty do wysadzania pieczywa. Największą frajdą dla dzieci było samodzielne wyrabianie ciasta, formowanie bułeczek i na koniec skonsumowanie swoich wypieków.

Następnym punktem wycieczki był Urząd Miasta i Gminy Lidzbark. Dzieci swój pobyt w Urzędzie rozpoczęły od wizyty w gabinecie burmistrza, gdzie uroczyście przywitał ich Pan Burmistrz Maciej Sitarek, który zaprezentował im swój gabinet,       a następnie poprowadził ich do sali konferencyjnej, gdzie odbywają się posiedzenia sesji gminnych. Tam oglądając kroniki dzieci zapoznały się ze współczesną historią Miasta i Gminy Lidzbark. Dowiedziały się również wielu ciekawych informacji o pracy Urzędu. Rozmowa z włodarzem naszego miasta przebiegła w miłej i bardzo sympatycznej atmosferze. Dzieci były ciekawe na czym polega praca Burmistrza        i innych pracowników Urzędu, dlatego spotkały się również z zastępcą Burmistrza Panem Januszem Bieleckiem  i Panią Wice-kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, która opowiedziała im o swojej pracy i ceremonii zawarcia związku małżeńskiego. Podczas wizyty w Urzędzie Miasta i Gminy nie zabrakło cukierków którymi zostały poczęstowane dzieci. Nasi uczniowie również podziękowali za tak miłe przyjęcie, wręczając dyplomy z podziękowaniami.

Serdecznie dziękujemy za  cierpliwość i miłą atmosferę.

Konkurs Parafialny „różaniec” w SP2

Październik to miesiąc modlitw z różańcem w ręku. Dlatego na początku października Ks. Kan. Marian Wiśniewski – proboszcz Parafii Wniebowzięcia N.M.P. w Lidzbarku ogłosił konkurs wśród najmłodszych parafian na wykonanie najpiękniejszego różańca. Celem konkursu było głębsze umiłowanie modlitwy różańcowej, budzenie aktywności twórczych dzieci, wspólne spędzenie czasu z rodziną ale przede wszystkim zachęcenie dzieci do udziału w nabożeństwach różańcowych. Zainteresowani konkursem okazali się w większości uczniowie z naszej szkoły. Uczestnicy konkursu do wykonania różańca wykorzystali najróżniejsze materiały. Były prace wykonane z orzechów, maleńkich pomponików, jarzębiny, drewna, chrupek, koralików, pigwy, pieniążków, cukierków itp. W sumie wpłynęło 37 różańców, które zostały wyeksponowane na wystawie przy ołtarzu. Nad przebiegiem konkursu czuwały katechetki Ewa Rogozińska i Karolina Gajewska. Pomysłowość i oryginalność prac okazała się tak wielka, że komisja konkursowa miała nie lada problem z wyłonieniem laureatów. Spośród wszystkich  wyłoniono pięć najlepszych i przyznano ex aequo pierwsze miejsce. Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród miało miejsce w kościele parafialnym 29 października podczas ostatniego w tym roku nabożeństwa różańcowego dla dzieci w obecności Ks. Proboszcza oraz pań katechetek. Dzieci przybyły do kościoła wraz ze swoimi rodzicami przynosząc ze sobą Maryjne plansze uczestnictwa w nabożeństwach. Przez cały miesiąc z dużym zaangażowaniem odmawiały klęcząc przed ołtarzem różaniec.    

Nagrodzone dzieci to: Nadia Górzyńska z kl. I c, Eliza Soszyńska z kl. II b, Julia Witkowska z kl. IV a, Zofia Kozłowska z kl. IV a oraz Korneliusz Kapiński z kl. V a.  Wszystkie dzieci, które brały udział w konkursie otrzymały drewniane ikonki z wizerunkiem świętych, kalendarze i słodycze. Nagrody ufundował Ks. Kan. Marian Wiśniewski. Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym dzieciom.

SP KIEŁPINY – NOWE POMOCE EDUKACYJNE

Stowarzyszenie OPOKA, które jest organem prowadzącym Szkołę Podstawową im. Orła Białego w Kiełpinach zwyciężyło w konkursie zorganizowanym przez Warmińsko-Mazurski Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Olsztynie. W poniedziałek, 21 października przedstawiciel Stowarzyszenia odebrał nagrodę w postaci Zestawu Edukacyjnego oraz autorskiej gry ARiMR. Uczniowie szkoły cieszą się już nowymi grami, które umilą Im pobyt na świetlicy. Społeczność szkolna serdecznie dziękuje Stowarzyszeniu OPOKA w Kiełpinach oraz ARiMR w Olsztynie.

Akcja wolontariatu w SP2 – Dziewczynka z zapałkami

W dniach 25-27 października w lokalnej Biedronce odbyła się akcja charytatywna przygotowana przez łódzką fundację Dziewczynka z Zapałkami. 38 wolontariuszy ze Szkoły Podstawowej nr 2 zbierało pieniądze na potrzeby fundacji związane z organizowaniem wakacji, kolonii, biwaków, wycieczek krajowych i zagranicznych, zajęć pozalekcyjnych i warsztatów dla dzieci z rodzin najuboższych. Uczniowie klas 4-8 z poświęceniem i zaangażowaniem spędzili po kilka godzin na pomaganiu klientom w pakowaniu zakupów i zachęcaniu do udziału w zbiórce. Opiekunem akcji była pani Joanna Lemańska, zaś ze strony fundacji – pani Sabina Pastwińska.

Kolejna akcja połączona ze zbiórką żywności i środków chemicznych planowana jest przed świętami Bożego Narodzenia.

„Szkoła do hymnu” – SP2

Nasza szkoła włączyła się do akcji „Szkoła do hymnu” , która polega na odśpiewaniu 4-zwrotkowego hymnu narodowego w piątek, 8 listopada o symbolicznej godz. 11:11. Przedsięwzięcie to kontynuacja ubiegłorocznej inicjatywy „Rekord dla Niepodległej”, w której uczestniczyli uczniowie oraz nauczyciele z blisko 24 tys. placówek w kraju i za granicą.

Aplikacja Quiver na zajęciach w SP2

Dnia 29.10.2019 uczniowie klasy 1 b po raz pierwszy korzystali na zajęciach z aplikacji Quiver, która pozwala nie tylko na rozwijanie umiejętności manualnych dzieci, ale także sprawia, że kolorowanie i „ożywianie” obrazków staje się aktywne, zabawne oraz odrobinę magiczne.

Aplikacja pozwala uczniom uwolnić duszę artysty, a interakcja z ich obrazkiem przy pomocy tabletu, sprawia im ogromną radość. Pierwszym etapem zabawy jest kolorowanie wydrukowanych obrazków. Dzieci mogą w tym momencie uruchomić swoją kreatywność i pokolorować rysunki w dowolny sposób. Kiedy prace są gotowe, uczniowie uruchamiają aplikację Quiver. Dzięki temu dzieci mogą zobaczyć, jak pokolorowana przez nich postać porusza się i macha do nich z ekranu.

Rodzice mogą także pobrać darmową aplikację Quiver na własne urządzenia i wypróbować ją ze swoimi pociechami w domu.

Akcja „znicz” w SP2

29 października Samorząd Uczniowski zorganizował akcję „Znicz”, której celem była zbiórka zniczy. W akcję zostali włączeni uczniowie klas 4-8 i jak zwykle nie zawiedli. We wtorek pojawili się na dolnym korytarzu i dzięki nim udało się zebrać około 200 zniczy. Kolejnym etapem akcji będzie odwiedzenie przez przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego grobów osób zasłużonych i cenionych w naszej społeczności, lokalnych miejsc pamięci, miejsc związanych z ważnymi wydarzeniami historycznymi oraz grobów nauczycieli uczących w naszej szkole i zapalenie zebranych zniczy.

Wszystkim, którzy włączyli się w tę akcję, serdecznie dziękujemy.

 Spotkanie z lekturą w SP2

24października 2019 r. dla uczniów klasy 2 a, 3 a i 3 b panie A. Radziejewska, I. Machujska oraz  M. Przybylska przygotowały kolejne już spotkanie z bajką pod hasłem „Spotkanie z lekturą”. Tym razem do przeczytania wybrano lekturę pt. „Puc, Bursztyn i goście” Jana Grabowskiego.    

Na początku pani dyrektor Barbara Stodolska przywitała wszystkie dzieci i życzyła miłych chwil z bohaterami książki. Dzieci ułożyły się wygodnie na poduszkach i kocykach i uważnie słuchały.

 Dwa pierwsze rozdziały przeczytała pani Iwona Figurska, mama ucznia klasy 3 b. Następnie w małych grupach dzieci rozwiązały krzyżówkę dotyczącą imion głównych bohaterów. Poznały również zasady korzystania z książki, które były zawarte w  wierszu pt. „Skarga książki” przeczytanym przez panią Irenę Machujską. Złożyły również obietnicę i przyrzekły dbać o wszystkie książki.

Kolejne dwa rozdziały przeczytała pani Górska, również mama uczennicy klasy 3 b. Pani Aldona Radziejewska zadała dzieciom wiele pytań i zagadek , na które poprawnie i chętnie odpowiadały, a dotyczyły one nie tylko lektury, ale również właściwej opieki nad psami, ich ras i roli psów w życiu człowieka.

  Dzieci świetnie się bawiły, gdy pani Małgosia Przybylska poprowadziła długi pociąg zabierając wszystkich w podróż przy piosence pt. „Jedzie pociąg z daleka”. Na koniec wszyscy dostali do domu kartę pracy, którą mogą wypełnić w wolnej chwili.

 Spotkanie z lekturą pozwoliło dzieciom poznać ciekawe przygody bohaterów książki pt. „Puc, Bursztyn i goście”, a także była to wspaniała propozycja na wspólne spędzenie wolnego czasu. 

Piekarnia.

22 października uczniowie klas IIIa i IIIb z wychowawcami p. Ireną Machujską i Aldoną Radziejewską udali się do piekarni Samopomoc Chłopska w Lidzbarku. Dzieci z wielkim zainteresowaniem obserwowały pracę piekarza i uważnie śledziły etapy powstawania chleba. Poznały produkty niezbędne do wypieku chleba, rodzaje mąki i maszyny pomocne piekarzowi w pracy. Wielkim zainteresowaniem cieszyło się urządzenie do formowania bułek. Podczas swojej wizyty zwiedziły główne pomieszczenia piekarni: magazyn z mąką, halę produkcyjną, pomieszczenie ważenia i pakowania bułki tartej oraz obejrzały wielki piec          i miejsce, w którym wyrasta pieczywo. Piekarz, pan Adam pokazał dzieciom jak w wielkich pojemnikach miksują się składniki aż do osiągnięcia odpowiedniej konsystencji. Następnie uczył przyszłych adeptów sztuki piekarskiej formować bułeczki, rogaliki, chałki i bagietki. Gdy ugniecione i uformowane pieczywo wyrosło i upiekło się w odpowiedniej temperaturze, każdy z uczestników wycieczki zabrał swoje wyroby do domu.

Jesteśmy wdzięczni prezesowi piekarni Samopomoc Chłopska w Lidzbarku Panu Marcinowi Pawelskiemu za możliwość zwiedzenia piekarni i cenną lekcję piekarstwa.

„Kinderuni” – jesteśmy studentami. .

Chętni uczniowie z klas piątych pod opieką pani Barbary Lewandowskiej dołączyli do międzynarodowego projektu Goethe- Institut, który stworzył niemiecki internetowy uniwersytet dziecięcy – Kinderuni. Uczniowie zostali studentami tego uniwersytetu: oglądają poprzez Internet wykłady w domu i na zajęciach dodatkowych z języka niemieckiego,  a następnie wykonują ćwiczenia sprawdzające w trzech fakultetach: „Człowiek”, „Natura” i „Technika” na bezpłatnej platformie internetowej. Jak jeździ samochód bez kierowcy? Dlaczego muszle szumią? Co łączy samolot z blaszaną puszką? Jak działa drukarka 3D? Istnieje mnóstwo innych pytań „jak“ i „dlaczego“, które zadają sobie dzieci. Na internetowym uniwersytecie dzieci znajdują odpowiedzi na wiele spośród nich. Profesor Einstein, jego rezolutna asystentka Sophie Schlau i sympatyczny robot JOWO wyjaśniają dzieciom w sposób zrozumiały – w formie zabawy – złożone zjawiska przyrodnicze. Bawiąc się, dziecko może zdobywać kolejne szczeble kariery uniwersyteckiej począwszy od statutu studenta, a skończywszy na stopniu profesora.

   Niemiecki internetowy uniwersytet dziecięcy łączy w sobie kilka nowoczesnych założeń i metod pedagogicznych. Przy nauce języka niemieckiego stosowana jest metoda CLIL – nauczanie języka zintegrowane z językiem fachowym. Decydujące są przy tym trzy argumenty: po pierwsze – udział ucznia w doświadczeniach empiryczno-eksperymentalych, zwłaszcza przyrodniczych, które odgrywają istotną rolę w procesie przyswajania sobie języka obcego: po drugie – uczenie się języka obcego w autentycznym kontekście; po trzecie – możliwość wypróbowania konstrukcji słownych na konkretnych i dających się opisać obiektach i procesach.

Zdobywając wiedzę na Kinderuni uczniowie uczą się również świadomego korzystania z mediów i kompetentnego korzystania z technologii komputerowej. Natomiast w celu zainteresowania uczniów projektem zastosowano gamifikację, czyli wprowadzono elementy gry w sytuacjach nie związanych z grami.

Życzymy uczniom wytrwałości i powodzenia.