Co słychać w naszych szkołach…

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” w SP Kiełpiny

Szkoła Podstawowa w Kiełpinach wzięła udział w programie„Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Jest to ogólnopolski program edukacyjny, który służy poprawieniu bezpieczeństwa najmłodszych uczniów szkół podstawowych. W ramach programu szkole przekazano materiały edukacyjne wraz ze scenariuszami lekcyjnymi. Wychowawca klasy 1 Irena Machujska przeprowadziła zajęcia związane z bezpieczeństwem oraz przekazała dzieciom wiedzę o tym, jak być bezpiecznym na drodze, w szkole, w domu, w czasie zabawy i korzystania z Internetu.  Na podstawie otrzymanych materiałów dzieci klasy 1 uczyły się też efektywnego zapamiętywania, treningu koncentracji  i rozwijania kreatywności. Po przeprowadzeniu zajęć  nauczyciel przekazał uczniom książeczki-kolorowanki oraz broszurki informacyjne dla rodziców. Na zakończenie programu uczniowie przystąpili do testu online sprawdzającego ich wiedzę. W ramach testu, pierwszoklasiści odpowiadali na 15 pytań dotyczących bezpieczeństwa. Oczywiście poszło im super! Maluchy nie tylko zdobyły szeroką wiedzę na temat bezpieczeństwa, ale bardzo dobrze się przy tym bawiły. Uwieńczeniem pracy pierwszoklasistów jest Certyfikat potwierdzający udział szkoły w VII edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”.

Gimnazjaliści w Warszawie

11 grudnia, 48 osobowa uczniów lidzbarskiego Gimnazjum pod opieką nauczycieli Dariusza Karbowskiego,Nataszy Dudaniec, Reginy Trandziuk i Małgorzaty Raczyńskiej pojechała na wycieczkę do Warszawy. Młodzież odwiedziła Muzeum Techniki i Planetarium w Centrum Nauki Kopernik.

Muzeum Techniki ma w swej siedzibie w Pałacu Kultury i Nauki kilkanaście sal z ekspozycjami o charakterze stałym, ponadto organizuje systematycznie ekspozycje czasowe, które warto zobaczyć.
W ciągu ponad 50 lat powojennej działalności Muzeum Techniki zgromadziło cenne zbiory. Dotyczą one różnych dziecin techniki. Obejrzeć można pokaźną kolekcję starych motocykli, samochodów, rowerów. Na ekspozycji astronautyki znajdują się modele rakiet, lądownika księżycowego, planetarium. Ponadto duże zainteresowanie wzbudzają ekspozycje poświęcone komputerom, odbiornikom radiowym, mechanizmom grającym, sprzętowi gospodarstwa domowego. Ekspozycja górnictwa prezentuje model korytarza w kopalni węgla a Sala „Ciekawa Fizyka” pozwala na przeprowadzenie różnych doświadczeń.

Wiele eksponatów zainteresowało młodzież. Ponieważ jest to okres przedświąteczny i stolica jest pięknie udekorowana, wszyscy chętnie wybrali się na spacer po Starówce i Placu Zamkowym. Iluminacje świetlne, choinka i jarmark bożonarodzeniowy zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie.

Wycieczka SP Bryńsk do teatru w Płocku

11 grudnia uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Bryńsku udali się wraz z opiekunami do teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku na widowisko muzyczne na podstawie opowiadania Charlesa Dickensa pod tytułem „Opowieść wigilijna”. Jest to opowieść o samotnym skąpcu, który każde święta Bożego Narodzenia spędzał w łóżku, wychodząc z założenia, że na święta nie warto marnować czasu ani pieniędzy. „Opowieść wigilijna” nie straciła na aktualności. Mówi przede wszystkim o skutkach samotności, spowodowanej egoizmem i chciwością. Przypomina o potrzebie wzajemnej życzliwości, która w obliczu szczerej skruchy potrafi odmienić widzenie świata i ludzi. Dzięki przesłaniu i wymownej symbolice spektakl zainteresował wszystkich widzów. Po spektaklu uczniowi udali się na szalone, przedświąteczne zakupy.

Spotkanie z Kenijczykiem w lidzbarskim gimnazjum

2 grudnia  w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi  im. Szarych Szeregów w Lidzbarku odbyło się spotkanie uczniów klasy I B (oddziału dwujęzycznego) z nauczycielem Reubenem Malulu, który jest Kenijczykiem, obecnie mieszkającym i pracującym w Działdowie. Celem lekcji było zapewnienie uczniom kontaktu z rodzimym użytkownikiem języka obcego.

Tematem tego spotkania był system edukacji oraz codzienne życie młodzieży w Kenii. Lekcja była w całości przeprowadzona w języku angielskim.  Pan Reuben Malulu opowiedział gimnazjalistom, że urzędowymi językami Republiki Kenii są suahili i język angielski, a uczniowie szkół podstawowych i średnich w Kenii uczą się tych języków obowiązkowo. Ponadto, w języku angielskim dzieci uczą się innych przedmiotów obowiązkowych, jak historia lub geografia. W trakcie prezentacji pan Malulu zadawał naszym uczniom pytania na temat prezentowanych slajdów, a potem uczniowie klasy I B sami chętnie  zadawali nauczycielowi jeszcze wiele pytań, które wcześniej przygotowali.

Z uwagi na to, że podstawowym celem kształcenia w nauczaniu języków nowożytnych w oddziałach dwujęzycznych jest swobodne porozumiewanie się w języku obcym, istnieje konieczność zapewnienia uczniom regularnego kontaktu z autentycznym językiem poprzez spotkania z rodzimymi użytkownikami języka angielskiego.Jest to wymaganiem nakreślonym w podstawie programowej. Lekcja z udziałem pana Malulu, była dla uczniów cennym doświadczeniem, które umożliwiło im sprawdzenie swoich umiejętności językowych.

Warsztaty chemiczne w gimnazjum w Lidzbarku

1  i 4 grudnia Gimnazjum w Lidzbarku gościło panią Marię Szwedowską z Górzna. Gimnazjaliści klas II i III  brali udział w ciekawych lekcjach chemii, które miały na celu uświadomić uczniom, że chemia to nie tylko skomplikowane wzory, reakcje i zadania,  ale również większość  substancji stosowanych w życiu codziennym. Chemia to nie tylko kwasy, zasady  i sole, ale również ocet, mydło, proszek i wiele innych substancji doskonale nam znanych. Uczniowie  byli obserwatorami  doświadczeń z chemii organicznej i nieorganicznej.  Aktywnie zaangażowali się  w formułowanie obserwacji i wniosków z doświadczeń. Mieli możliwość identyfikacji tlenu, wodoru, obserwowali zabarwienie  wskaźników  w roztworach kwasów i zasad, spalanie magnezu,  siarki i wytracanie osadów. Doświadczenia chemiczne to doskonała metoda aktywizująca uczniów na lekcji chemii. Uczniowie stają  się wówczas młodymi badaczami. Po skończonej laboratoryjnej lekcji chemii uczniowie przekonali się, ze chemia może być ciekawa i warto się jej uczyć.

Ponadto odbywały się w szkole warsztaty plastyczne. podczas których uczniowie poznali technikę garncarstwa. Wyrabiali glinę i tworzyli z niej różne ozdoby.

3 grudnia uczniowie klas 3d i 3f odwiedzili Ośrodek Edukacji Ekologicznej Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego w Rudzie. Obyła się tam lekcja geografii pt. „ Jeśli nie węgiel to co…” Młodzież wysłuchała prezentacji o odnawialnych źródłach energii a potem wszyscy mieli możliwość zbudowania wiatraka lub pojazdu poruszającego się za pomocą różnych źródeł energii. Zajęcia prowadzone przez panią Magdalenę Kochańską-Juda były interesujące, prowadzone w atrakcyjny sposób o czym świadczyło zainteresowanie, zaangażowanie i aktywność uczniów.